Aktualności

Oszustwo na pracownika banku – mieszkanka Kędzierzyna-Koźla straciła 21 tys. zł

Data publikacji 02.07.2025

42-letnia mieszkanka Kędzierzyna-Koźla padła ofiarą oszustwa. Złodzieje podszywający się pod pracowników banku przekonali ją, że jej pieniądze są zagrożone i że musi je przelać na tzw. konto techniczne. W rzeczywistości kobieta oddała swoje oszczędności – aż 21 tys. zł w ręce przestępców.

W poniedziałek 30 czerwca br. do Komendy Powiatowej Policji w Kędzierzynie-Koźlu zgłosiła się 42-letnia kobieta, która padła ofiarą oszustwa metodą „na pracownika banku”. Z relacji pokrzywdzonej wynika, że zadzwoniła do niej kobieta podająca się za pracownicę banku. Poinformowała ją, że ktoś próbował zaciągnąć kredyt na jej dane osobowe, a w celu zabezpieczenia środków zgromadzonych na jej koncie musi natychmiast przelać wszystkie pieniądze na tzw. „konto techniczne”.

Zanim zdążyła zweryfikować tę informację, po chwili zadzwonił do niej mężczyzna, również podający się za pracownika tego samego banku. Mężczyzna utwierdzał kobietę w przekonaniu, że jej pieniądze są zagrożone, i szczegółowo instruował, co ma zrobić. Kobieta, działając pod presją i w stresie, najpierw wypłaciła swoje oszczędności z banku, a następnie – zgodnie z poleceniami fałszywego konsultanta – wpłaciła je do bankomatu za pomocą kodów BLIK. W ten sposób straciła łącznie 21 tysięcy złotych.

Po raz kolejny apelujemy o zachowanie ostrożności w kontaktach telefonicznych, zwłaszcza gdy rozmówca podaje się za pracownika banku, policji lub innej instytucji i nakazuje szybkie działanie pod pretekstem ochrony pieniędzy.

Pamiętaj:

  • pracownik banku nigdy nie poprosi Cię o przelanie środków na inne konto, szczególnie na tzw. „techniczne”;
  • nigdy nie podawaj danych logowania do bankowości internetowej ani kodów BLIK osobom dzwoniącym do Ciebie.
  • nie działaj w pośpiechu ani pod presją – to typowa technika oszustów;
  • zawsze skontaktuj się z bankiem osobiście lub przez oficjalną infolinię, aby potwierdzić, czy rozmowa była prawdziwa;
  • jeśli masz wątpliwości – zadzwoń na numer alarmowy 112.

Nie pozwól się oszukać. Rozmawiaj z bliskimi, szczególnie starszymi osobami, o metodach działania przestępców. Wspólnie możemy zapobiec kolejnym przestępstwom.

Chcesz zadbać o swoje bezpieczeństwo finansowe? Zachęcamy do zapoznania się z komunikatem przygotowanym przez ekspertów z Wydziału do Walki z Przestępczością Gospodarczą Komendy Wojewódzkiej Policji w Opolu - Bezpieczeństwo płatności.

Powrót na górę strony